Saturday 29 September 2007

Spotting Banksy: poging I

De grote Banksy. Wij kennen hem van een artikel in De Morgen en van een boek over hem in de shop van Tate Modern. Maar laten we hem voor onwetenden maar omschrijven als een ‘kunstterrorist’ of ‘guerilla-kunstenaar’.

Dingen die hij heeft gedaan:

* Hij wisselde in een Londense platenzaak honderden exemplaren van de nieuwe cd van Paris Hilton met zijn eigen remix van haar muziek. De foto's van Paris Hilton in het hoesje veranderde hij in foto's van een topless Paris Hilton met een hondenkop.

* Hij maakte talloze graffitiwerken, vooral in London, die vaak maar enkele uren hebben bestaan.

* Hij hing zijn eigen werk op in gerenommeerde musea. Smokkelde bijvoorbeeld Early Man Goes to Market het British Museum binnen. Dit bleef enkele dagen onopgemerkt en is nu opgenomen in de vaste collectie.

Wij, Rosie en Melanie, hebben besloten een klopjacht in te zetten. Spotting Banksy.

Part 1:

Rosie en Melanie in het British Museum. Op zoek naar Early Man Goes to Market. Niet te vinden op de afdeling prehistorie.

Naar de inlichtingenman. Wat bleek: het werk is uit de zichtbare collectie gehaald. Als je het toch persé wil bekijken, kan je een mailtje sturen naar het museum.
Dan neemt een opzichter je mee naar de kelders van het museum (zo stel ik het me toch voor) en wikkelt het uit stoffige lakens voor je.

(Rosie en ik gaan zeker een mailtje sturen. We laten de afloop nog wel horen.)

Part 2:

Op internet lazen we dat er in Clink Street enkele van Banksy's graffitiwerken te vinden waren.
Rosie en Melanie met the tube naar Clink Street.

We zijn het straatje drie keer op en neer gelopen. Geen spoor van graffiti. Enkel versgeschilderde muren.

Proof that we were there:




(we were angry)
(so we took revenge)
(we left a mark on the versgeschilderde muren)





Laten we het toegeven. We hebben gefaald vandaag.

Maar dit is nog niet het einde.

11 comments:

Anonymous said...

Aangezien ik (shame on me) niet wist wie Banksy was... heb ik gisteren wat gegoogled. Mss moet je deze site als uitgangspunt nemen voor zoektochten?
http://www.artofthestate.co.uk/banksy/banksy.htm
(vind je ook door Banksy en London in te typen bij Google)
Eens proberen bij Southwark?
Ik hoop zo hard dat jullie een rat vinden! Die zijn superschattig!

Anonymous said...

Dag lieve Zus en dag vrolijke Doppe,

Proficiat met jullie prachtige blog!
Ik vind jullie Alice-in-Wonderland-avonturen héérlijk om te lezen! Net als de filosofische bedenkingen. En de leuke foto’s. En de levensdoelen...

Groetjes van over zee!
(Gedegen Gentse Groeten --> mmm, klinkt toch niet zo goed als jullie "Lots of Love from London" :) )

En geef vooral expeditie Banksy niet op!

Anonymous said...

Stoute Melanie&Rosie!!
Pasgeverfde muren bekladden!!!

tsktsk!

maar ik geniet wel van jullie (L)ondekkingsreizen!!!
Voor mijn part: elke dag een berichtje!!

Anonymous said...

Keep trying!

Banksy

sarah said...

Ha!
Hier in Berlijn stikt het van de Banksyratten! (even stoefen dat ik dus al wel een echte banksy heb gezien)
Hij heeft ze al gezet in 2003, maar veel graffiti en street art laten ze hier gewoon staan. (jochei!)
Maar ik wil ook wel mee naar de prehistorische-man-met-winkelkarretje!
Tot later!

Anonymous said...

achso!
mensch, Doppe....

sarah said...

en nu het toch over banksy gaat: valse banksy's liggen op de loer:
http://www.rebelart.net/diary/?p=328#more-328

Melanie said...

Ooit komen we naar Berlijn...

sarah said...

joehoe!! *vreugdedans*
Maar eerst kom ik naar Londen! (qua werkgelegenheid is het hier nog een beetje een soep, dus tijd heb ik genoeg)

Melanie said...

You are very welcome!
At any time...

Anonymous said...

Mja, ik vrees dat ze hier in Londen een beetje een anti-graffiti-en-aanverwanten-obsessie (oh help, wat een constructie) hebben. Ik zie regelmatig mannekes in fluogele vestjes - wat dragen ze die toch graag - met witte kwasten tekeergaan. Eén van de weinige plaatsen waar altijd graffiti te zien is (die niet verdwijnt) is onder de Queen Elizabeth Hall, aan de voet van Waterloo Bridge op de South Bank. Maar die plaats is waarschijnlijk iets te 'obvious' voor Banky, daar vind je wss niks :p Anyway, succes met de zoektocht nog... Als ik mogelijke clues vind laat ik iets weten!

Grtz from Lambeth, Bram (aka soepke)